Hoe mijn vader omging met de diagnose Diabetes-2

Diabetes-2, en nu?

In mijn vorige blog schreef ik al dat mijn vader op 50-jarige leeftijd de diagnose Diabetes-2 kreeg.

Hij had rond zijn 45e al een hartinfarct gehad en dat had al best veel impact op zijn leven. Naar mijn idee veranderde hij niet echt iets aan zijn leefstijl. Hij had veel stress, op zijn werk maakte hij zich nogal druk. Ontspanning in de vorm van sport of iets dergelijks had hij niet. Hij rookte en op zijn tijd nam hij graag een biertje. Ook zoetigheid nam hij gretig. Hij was echt een zoetekauw.

Nadat hij de diagnose Diabetes-2 kreeg (Inmiddels rookte hij niet meer) heb ik ook niet echt een verandering gezien. In die tijd kreeg je medicatie en werden de suikervrije producten gepromoot. Maar je kon natuurlijk ook gewoon wat meer medicatie gaan nemen wanneer je het te moeilijk vond om deze dingen te laten staan.

Dat liet mijn vader zich geen tweede keer zeggen. De huisarts had gezegd dat hij zichzelf best wel wat mocht gunnen en dat deed hij dan ook.

In de winkel van mijn moeder verkochten ze ook ijs en zoete snacks. Hier maakte hij dan ook gretig gebruik van. Een magnum op zijn tijd en een mars rond 4 uur gingen er graag bij hem in.

Nu denk je misschien, dat is ook dom!! Maar in die tijd werd er weinig tot niks over verteld hoe jij je voedingspatroon bij Diabetes-2 het beste kon aanpassen. Wat koolhydraten nu precies zijn en wat voor uitwerking die hebben op je bloedsuiker.
Daar waren de medicijnen voor. Wanneer je die maar gebruikte kon je gewoon verder leven. Ik begrijp best dat mijn vader het op deze manier deed, hij wist niet beter.

Inmiddels weten wij meer.

Wanneer je eenmaal diabetes-2 hebt dan is het goed om je totale leefstijl aan te pakken.

  • Beweging, en dan bedoel ik niet dat je perse naar de sportschool moet.
  • Niet roken.
  • Weinig tot geen alcohol.
  • Verandering van je voeding (minder koolhydraten)
  • Ontspanning, minder stress

Maar wanneer je weet dat er in jouw familie ook Diabetes-2 voorkomt dan is het niet verkeert om hier nu al mee te beginnen. Het mooie is dat wanneer jij er op tijd mee start je kunt voorkomen, of op zijn minst uitstellen dat je Diabetes-2 krijgt.

 

Zelf vecht ik al jaren tegen Diabetes-2. En nee, het is echt niet gemakkelijk om te beseffen dat je eigenlijk nooit de touwtjes even kunt laten vieren. Wat niet wil zeggen dat ik het nooit doe. Wanneer ik stress heb zie ik dit direct aan mijn bloedsuikerspiegel of bloeddruk. Ik ben daar dus super gevoelig voor. Maar ik weet wel dat wanneer ik niet al op jonge leeftijd was begonnen met het aanpassen van mijn leefstijl ik nu al medicatie nodig had.

Tot nu toe kan ik het gelukkig oplossen door mijn voeding en leefstijl (genoeg rust nemen) aan te passen.
Voor nu gebruik ik mijn kennis over voeding en diabetes-2 om andere mensen hiervan bewust te maken en te helpen om gezonder te worden en hun Diabetes-2 onder controle te krijgen.

Wil jij meer weten over de Diabetes leefstijl-coaching die ik geef?

Neem gerust contact met mij op, ik vertel je er graag meer over.

Annelies Pennings, 06-40920076Diabetes type 2