Hoe een Burn-out zich opbouwt

Wanneer je al langere tijd onder druk staat om te presteren, dit hoeft lang niet altijd op je werk te zijn, dan ontstaan er allerlei veranderingen. Veranderingen waar jij je in eerste instantie lange tijd niet van bewust hoeft te zijn. Veranderingen op emotioneel, lichamelijk en psychisch vlak. Het gaat sluipend en dat maakt het ook zo moeilijk om ze te herkennen.

Herkenningspunten:

  • Gevoeliger
    Je gaat steeds gevoeliger worden. Opmerkingen komen harder binnen dan normaal en brengen jou van de wijs. Je wordt onzekerder. Je bent gevoeliger voor de stemming van anderen en dat heeft dan weer zijn effect op jou.
  • Alerter
    Je staat steeds “aan”. Je hebt het gevoel dat je overal op moet letten zodat je niks mist want dan kan het zijn dat er dingen verkeerd gaan. Of die persoon in jouw omgeving raakt geïrriteerd en dat wil jij voorkomen.
  • Sneller geïrriteerd
    Erger jij je aan iedereen die op jouw pad komt? De kleinste dingen kunnen al maken dat je gefrustreerd bent.
  • Prikkelbaar
    Geluiden verdraag je steeds minder goed. De radio irriteert je omdat jij je dan niet meer kunt concentreren. De kinderen die gewoon aan het spelen zijn maken naar jouw gevoel veel te veel lawaai.
  • Lekker slapen
    Wanneer heb jij voor het laatst echt lekker geslapen zodat je ontspannen weer wakker wordt?
  • Chronisch vermoeid
    Doordat je niet meer uitgerust raakt ben je overbelast en krijg je lichamelijke klachten. Die merk je misschien niet direct op maar die veroorzaken wel chronische vermoeidheid. Je bijnieren raken uitgeput en dat betekent dat je stresshormonen niet meer goed werken.
  • Emotioneler
    De laatste tijd reageer je overal veel emotioneler op. Dingen waar je normaal gesproken gewoon aan voorbij kon gaan raken je nu veel harder.
  • Vol hoofd
    Soms is het net alsof het één grote brei in je hoofd is. Concentreren lukt steeds moeilijker. Steeds vaker ben je aan het zoeken naar waar je ook alweer mee bezig was.
  • Werk krijg je niet meer op tijd af
    Het is net alsof alles trager gaat. Je krijgt je werk niet goed meer af en werkt steeds vaker over om toch maar die deadline te kunnen halen.
  • Immuunsysteem is in de war
    Het lijkt wel of je tegenwoordig ieder virusje oppakt. Je bent om de haverklap een paar dagen uit de running.
  • Alles komt tig keer zo hard binnen.
    Het lijkt wel of alles zich in het nu afspeelt. Dingen die in het verleden zijn gebeurd spelen zich af in je hoofd. Je kunt het niet meer loslaten. Je voelt je sneller aangevallen en kunt niet goed meer relativeren.

 

Herkenbaar?

Wanneer jij hier meerdere punten van herkent dan weet je nu dat je op een burn-out afstevent.

Je zou denken dat een paar weken vrij dit wel op kunnen lossen, lekker even op vakantie. Maar dit alles heeft een oorzaak.

Het is belangrijk dat je gaat praten over het waarom je hierin terecht bent gekomen en hoe je hier weer uit kunt komen.

Met IEMT therapie kun je dit in een stroomversnelling brengen. Je pakt direct de problemen bij de wortel aan. Hierdoor zal je veel sneller herstellen, ook wanneer je inmiddels al een burn-out hebt.

In sommige gevallen heb je maar één behandeling nodig maar het kan ook zijn dat er meer nodig zijn.
Het mooie is dat je hier dan vaak wel een aantal weken tussen laat zodat je lichaam en geest zichzelf verder kunnen herstellen.

Wil je meer weten over IEMT therapie, bel of app mij dan even. Ik vertel je er graag meer over.

Annelies Pennings (IEMT-practitioner), 06-40920076

Foto: https://nl.freepik.com/vrije-vector/werk-en-prive-balans-concept-illustratie_20287887.htm#query=balans&position=1&from_view=search