Integral Eye Movement Therapy

IEMT

 

Integral Eye Movement Therapy (IEMT)

Bij de leefstijl-coach trajecten maak ik soms gebruik van IEMT. Dit is vaak het geval bij emotie-eten.

Daarnaast pas ik IEMT ook toe bij mensen die met andere problemen kampen.

IEMT is n.l. een methode waarbij je intens negatieve emoties, die steeds terug keren, kunt verminderen of laten verdwijnen. 
Daarnaast kun je IEMT ook gebruiken om positieve inzichten op de juiste manier te integreren.

De IEMT methodiek is, gedurende een periode van 10 jaar, in Engeland ontwikkeld door NLP master Andrew T. Austin.  Er zijn inmiddels zo’n 85 beoefenaars. IEMT is geen wondermiddel maar werkt bij heel veel mensen.

Voordat je met een werkelijke sessie begint start ik altijd met een kennismakingsoefening. Als deze werkt dan werkt IEMT bij jou.

Wat gebeurt er tijdens een sessie?

Tijdens de eerste sessie is er alle tijd om elkaar te leren kennen. Het eerste half uur heb je alle tijd om te vertellen met wat voor emoties je bij mij terecht bent gekomen. Ik stel een aantal vragen om er achter te komen wat er nu precies aan de hand is. Waar loop je precies tegenaan en wat wil je het eerste aanpakken. Het gebeurt regelmatig dat één sessie al genoeg is, maar het is ook mogelijk dat je meerdere sessies neemt en daardoor ook de mogelijkheid krijgt om het e.a. van je af te praten. Noodzakelijk voor een IEMT sessie is dit zeker niet maar in de praktijk zie ik toch vaak dat het een behoefte vervult.  

Kennismaking

Na de kennismaking gaan we aan de slag en zal ik een aantal vragen aan jou stellen. Je gaat terug naar je eerste herinnering van het negatieve gevoel. Het is niet nodig om het verhaal achter het gevoel te vertellen. Hierdoor is het een stuk minder belastend dan zoals bij andere therapieën vaak wel het geval is.

Daarna zal ik je oogbewegingen, door middel van het volgen van mijn IEMT stick, laten doen. Dit herhaalt zich bij ieder gevoel en associatie. Oude triggers verdwijnen en dit zorgt ook voor een verbetering van je identiteit. Je merkt direct effect maar dit zal in de loop van de tijd nog duidelijker worden.

Indien van toepassing zal ik ook werken aan meer bewustwording van de fysiologie op jouw stemming. Dit zal dan ook een, merkbaar, positief effect hierop hebben.

Naast dat ik IEMT gebruik bij mijn leefstijlcoach trajecten zet ik IEMT vooral in bij Burn-out preventie, stress, negatieve emoties, HSP, depressie en angsten. 

https://anneliespennings.nl/wp-content/uploads/2021/07/cropped-gib-1.png

Wat zijn de voordelen van IEMT?

Met IEMT (Integral Eye Movement Therapy) kun je op een snelle wijze, middels oogbewegingen, positieve, fijne, en blijvende veranderingen realiseren in je dagelijkse leven. Aan de feiten van datgene wat jij hebt meegemaakt in je leven, kunnen we niks veranderen, maar met IEMT is het wel mogelijk om de lading ervan af te halen.

  • Verminderen of neutraliseren van negatieve emoties en gevoelens
  • Het loslaten van vervelende herinneringen of angstige toekomstbeelden
  • Het doorbreken van blokkades en belemmeringen
  • Het verminderen van verstrikkingen van trauma’s
  • Helpt bij aan post-traumatische stressvermindering
  • Het vermindert stress gerelateerde- en burn-out klachten
  • Het verminderen van een negatief zelfbeeld

IEMT IEMT